Mamman vinner namnstriden?

Aftonbladet Wendela


I en artikel på Aftonbladet Wendela: Artikeln här, är det oftast mamman som får sin vilja igenom vad barnet skall heta, och upp till 40% har inte ens pappan blivit tillfrågad.


Vårat fall


Hos oss i min familj stämmer nog inte detta, snarare tvärtom.

Lucia, är mitt val, hennes andra namn har anknytning till släktingar, farmor respektive mormor.
Kevin, är frugans val, hans andra namn har anknytning till farmorsfar respektive mormorsfar.
Johan, är mitt och Lucias val, övriga namn, är inte familjebundna på samma sätt, utan är efter det han skulle hetat (frugans val), men såg inte ut som en sådan, andra efter frugans första pojkvän som blev min vän också och dog för tidigt, och sista namnet efter mig själv (ja, han har fyra namn), tilltalsnamnet kan även sägas vara efter mig, men även hans morbror som skulle ha fått det namnet om han blivit döpt.

Vi har diskutterat namnen varje gång, och något bråk om namnen har det inte blivit.


Sammanställning


Lucia (mitt val) Gunilla (mitt val) Elisabeth (frugans val)
Kevin (frugans val) Sven (mitt val) Åke (frugans val)
Johan (mitt/Lucias val) Edwin (frugans val) Örjan (frugans val) Fredrik (frugans val med mitt godkännande)

Relativt jämnställt, även om jag fått med mina val oftast som första andra namn ;-)



// Knightlord


Kommentarer
Postat av: Maskrosmor

Klart som katten att jag bestämde att Kevin skulle heta Kevin. ditt bästa namnförslag var ju "gossebarn" Blä!

2010-10-26 @ 23:10:44
URL: http://maskrosmor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0