Hellsberg

Teorier


En förmiddag med forskning angående släkten Hellsberg har gett mig en lite klarare bild i det äldsta kända ledet.

I slutet av 1700-talet hittade jag fyra familjer Hellsberg vid Länna bruk, Länna (D), nämligen följande:

Smeden Johan Johansson Hellsberg, f 1724 (förekommer även som Jan Jansson Hellsberg)

Smeden Erik Hellsberg, f 1764

Smeden Johan Hellsberg, f 1752

Mjölnaren Johan Hellsberg, f 1751


Bröder


Erik (f 1764) och Johan (f 1752) ovan är bröder och söner till Johan (f 1724). Var Johan (f 1751) ska placeras har varit en liten gåta, hans uppgivna födelsedatum, är antagligen felaktigt, och jag har en misstänkt Johan (f 1750 i Stålboga, Dunker).


Gåtan har kanske lösningen i Dunker


Idag fann jag av en slump en smed Erik Hellsberg vid Stålboga i Dunker, när jag letade andra Hellsberg. Denne Erik är inte densamma som ovan, utan är född 1753 i Dunker. Datumet som anges i husförhörslängder är antagligen fel även här, men troligen rätt år, och då finns en Erik född 1753 Stålboga, Dunker en månad senare än det uppgivna datumet.


Bröder igen och igen


Är det så att jag träffat rätt, som har en hyfsat hög misstankegrad, skulle Johan Hellsberg (f 1751) och Erik Hellsberg (f 1753) vara bröder. Den angivna personerna födda i Stålboga 1750 respektive 1753 har nämligen samma föräldrar, nämligen Eric Jansson och Kerstin Jacobsdotter.

I detta antagande stärker detta även släktsambanden genom att Eric Jansson och Jan Jansson Hellsberg (f 1724) är bröder.

En annan indikation på släktskapet är namnmönstret i släkterna.


Sammanställning


Johan (endast känd till namnet av sönernas patronymikon)
Barn:
Johan Johansson Hellsberg, f 1724, se nedan (1)
Erik Johansson, se nedan (2)


(1)
Johan Johansson Hellsberg, f 1724
g m Karin Jonsdotter, f 1720
Barn:
Johan Hellsberg, f 1752, Smed Länna bruk, Länna
Anders Hellsberg, f 1758, d 1765
Per Hellsberg, f 1761
Erik Hellsberg, f 1764, Smed Länna bruk, Länna


(2)
Erik Johansson
g m Kerstin Jakobsdotter
Barn:
Johan Hellsberg, f 1750, Mjölnare Länna bruk, Länna
Erik Hellsberg, f 1753, Smed Stålboga, Dunker


// Knightlord

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0