Att bli veterinär

Veterinär

Min dotter vill just nu bli veterinär, men det är några år kvar och det kan ändras mycket på den tiden. Men för att kolla hur man blir det har jag undersökt saken hur vägen ser ut idag.

Naturbruksprogrammet - inriktning Djursjukvård

Just det, denna tycker jag ju känns som en bra väg att börja med, men ack vad jag bedrog mig. Den ger nämligen inte tillräcklig behörighet att läsa till veterinär på högskolan.


Naturvetenskapsprogrammet - inriktning Miljövetenskap

Detta är däremot ett program man kan läsa, endast ett enda ämne saknas för behörigheten till veterinärutbildningen på högskolan, nämligen Fysik B, men det ämnet kan läsas som valbar kurs (100p, av de totalt 200p som man kan välja som valbara).

Naturvetenskapsprogrammet - inriktning Naturvetenskap

Detta är antagligen den ultimata vägen att gå, samtliga ämnen som krävs för behörighet ingår. Dvs Matematik D, Biologi B, Fysik B samt Kemi B, utöver grundläggande behörighet för högskolestudier.

Veterinär

Sedan är det bara ett antal år, (5,5 år) på högskolan tills man kan få Veterinärexamen. Fast man måste nog ha höga betyg redan i gymnasiet för att komma in på högskolans kurs för veterinärer.

// Knightlord

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0