Stockholmsproblem släktforskning

Hjälper en vän

Jag hjälper en vän med forskning om hans släktnamn, och fick reda på att ingenting är kontrollerat i primärkällor (dvs födelseböcker och liknande), om inte hans farfar gjorde det på 40-talet, inget som han känner till.

Sundsvall

Jag följer då hans förfader i Sundsvall, och hela tiden är han född i Stockholm, och ni kan ju gissa hur många församlingar det är där, och hur många som föds samma år i varje av dessa församlingar.

Härnösand - Stockholm

Tillslut finner jag ändå att han kom till Sundsvall från Härnösand. Med hjälp av utflyttningslängden, finner jag sidan i husförhörslängden och finner då att han har varit 3-4 år i Härnösand och är inflyttad från Clara i Stockholm. Men det står också att han är född i Maria i Stockholm. Nu finns det ingen Maria församling i Stockholm vid den tiden, utan jag går in i församlingen Maria Magdalena församlings födelsebok för året han skall vara född. Och där finner jag honom. Det gick alltså förhållandevis lätt.

11 år och föräldralös i Stockholm

Ett olyckligt öde sker dock, hans far dör samma år (bara några månader) som sonens födelse, och modern dör innan sonen hunnit bli 12 år. Senare i sitt liv kommer ändå sonen bli Barberare i Sundsvall men dö relativit tidigt, före den stora branden i Sundsvall.

// Knightlord

Kommentarer
Postat av: Maskrosmor

Helt otroligt. Från knappt någonting har du lyckats skarapa ihop en historia kring personen. Hur hittade du att han blev föräldralös, moderns respektive faderns död?

2010-09-26 @ 10:33:23
URL: http://maskrosmor.blogg.se/
Postat av: Knightlord

Stod i födelseboken för honom i marginalen som tillägg:

Fadern sägs ha dött då

Modern sägs ha dött då



Passade på att kolla dödboken i samma församling (var ju inte säkert att de bodde i samma församling då), och där hittade jag bägge föräldrarna, faderns dödsdatum skiljde dock på 2(!) dagar, men moderns stämde helt och hållet.

2010-09-26 @ 11:21:12
URL: http://knightlord.blogg.se/
Postat av: Maskrosmor

Sv - Ja där ser man... Men de gäller ju att kunna tyda prästernas kråkfötter också =)

2010-09-26 @ 11:25:37
URL: http://maskrosmor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0