Tandläkarbesök

Tandläkaren

Oj vad stolt man blir av Lucia när hon var hos tandläkaren.

Det började med att jag hämtade henne 30 minuter innan hon slutade skolan i just skolan. Därefter hämtade hon och jag Johan från dagis, varefter vi begav hos ner till Folktandvården i centrum.

Väl där blev det att jag borstade Lucias tänder en gång innan det blev en stund i väntrummet innan tandsköterskan hämtade mig och Lucia. Johan, Kevin och frugan stannade i väntrummet.

I rummet vi kom in i fanns tandläkaren som är namne med Johans gudmor. Och jag måste säga att både hon och sköterskan var betydligt mer pedagogiska än tandhygenisten och förklarade precis allt de skulle göra.

Det började med att Lucia fick sätta sig i stolen, varefter de smetade på en salva på tanden. Efter en liten stund skulle något medel sprutas in i salvan (5 droppar), verktyget såg ut nästan som en spruta, fast hon nämnde aldrig ordet spruta och jag minns inte vad hon sa heller. Men Lucia fick känna på verktyget innan.

När sedan tanden somnat duschades tanden. Efter det rengjordes tanden med ett verktyg som ser ut som en tandläkarborr. Den kunde också spruta vatten. Så Lucia hade en sak liknande en dammsugare i munnen som sköterskan höll i för att den skulle suga bort vattnet och smutsen.

Efter det så sprutades något medel (vet ej vad det var) i tanden.

Lucia fick sedan bita på en papperslapp så att lagningen skulle se bra ut. Och sedan var det att välja en liten sak, och det blev en liten båt för att Olle och Pelle inte längre har någon båt.

Säkert har jag glömt något, men det mesta är med iallafall. Och i morgon skall hon laga det andra och sista hålet.

// Knightlord

 


Kommentarer
Postat av: Maskrosmor

Är så himlans stolt över vad min duktiga tjej gjort idag. Hoppas det går lika bra för Kevin sen när det blir hans tur.

2010-09-01 @ 16:08:02
URL: http://maskrosmor.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0